SIKAP TERHADAP PENTAKSIRAN

DEFINISI


  • Lembaga Peperiksaan Malaysia (2000), menghuraikan pentaksiran sebagai sebahagian daripada proses pembelajaran dan aktiviti pentaksiran dijalankan secara berterusan.

  • Dalam konteks pendidikan juga pentaksiran dianggap sebagai suatu proses pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberikan skor (markah) dan menterjemahkan maklumat  tentang pembelajaran seseorang murid bagi sesuatu tujuan tertentu.

  • Pentaksiran merupakan satu proses untuk mendapatkan gambaran tentang prestasi pembelajaran seseorang dalam sesuatu subjek atau aktiviti pembelajaran.

  • Manakala, Menurut Dunn (1991) pula, pentaksiran ialah satu proses pengumpulan maklumat oleh guru tentang pelajarnya dan oleh pelajar sendiri tentang kemajuan mereka.



     TUJUAN PENTAKSIRAN


  v  Untuk mengenalpasti pelbagai kecergasan dan potensi murid bagi memperkukuhkan dan membantu mempertingkatkan perkembangan mereka.

v  Proses mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang dalam pembelajaran


v  Menilai aktiviti yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran

v  Mendapatkan maklumat secara berterusan tentang pengajaran dan pembelajaran memperbaiki pengajaran-pembelajaran.


v  Merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang tersusun dan sistematik bersesuaian.




Pentaksiran terdiri daripada :
  1. Pengukuran 
  2. Pengujian
  3. Penilaian



Comments

Popular posts from this blog