JENIS-JENIS
PENTAKSIRAN
Pentaksiran terbahagi kepada 3 jenis :
I.
Pentaksiran Autentik
II.
Pentaksiran Sumatif
III.
Pentaksiran Formatif
I. PENTAKSIRAN AUTENTIK
Menurut Rudner
& Boston (1994), pentaksiran autentik bermaksud proses yang memerlukan
kanak-kanak mendemonstrasikan pengetahuan, kemahiran dan strategi dengan
memberi maklum balas atau hasilan dalam konteks atau realiti yang bermakna.
Manakala, menurut Grace di dalam buku Educational Assessment of Student (1992),
penilaian autentik ini merupakan amalan yang membabitkan kanak-kanak secara
realistik dalam menilai kemajuan mereka sendiri.
Ia juga melibatkan
pentaksiran yang dilakukan secara berterusan. Realistik dan bermakna merupakan
terma yang sering digunakan dalam pentaksiran autentik. Pentaksiran autentik
ini menekankan kepada pengalaman terhadap dunia sebenar dalam kehidupan
pelajar. Ia juga bukan hanya melibatkan tahap kognitif di peringkat pengetahuan
dan pemahaman malah melibatkan tahap
kognitif yang lebih tinggi iaitu peringkat aplikasi, analisis, sintesis dan
penilaian.
Ciri-Ciri Pentaksiran Autentik
a)
Menilai pemahaman melalui penampilan tugasan yang dilaksanakan
b)
Indikator profisensi melalui aktiviti melakukannya
c)
Subjek menganalisis, mensintesis dan mengaplikasi
d)
Subjek membina maksud yang tersirat
e) Berpusatkan kanak-kanak
Jenis-jenis Pentaksiran Autentik
Ø
Temubual / Bersoal jawab
Ø
Penceritaan semula / Bercerita
Ø
Sampel penulisan
Ø
Pameran
Ø
Eksperimen/ Demostrasi
Ø
Pemerhatian guru
Ø Portfolio
Kepentingan Pentaksiran Autentik
Ø Pentaksiran autentik
dapat mengukur tahap perkembangan pelajar secara menyeluruh melalui jenis-jenis
kaedah yang telah dinyatakan di atas.
Ø
Melalui laporan dari
pentaksiran autentik ini, ia dapat membantu guru dalam memperbaiki penyediaan
guru dalam proses pembelajaran dan perkembangan kanak-kanak untuk ke alam
persekolahan yang lebih tinggi.
Ø Ia dapat memberi
peluang kepada pelajar untuk mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran yang ada
pada mereka melalui cara yang berkaitan dengan kehidupan mereka dan tidak
tertakluk kepada kemahiran dan pengetahuan disekolah sahaja.
Ø Dapat memberi
peluang kepada pelajar untuk memperbaiki
dan melakukan penambahbaikan melalui pemikiran kritis dari masa ke semasa dalam
memperoleh kejayaaan pada masa hadapan serta dapat merangsang pelajar
menggunakan kombinasi kemahiran, pengetahuan, kemampuan yang ada dalam dunia
sebenar.
Ø Pelajar dapat
memahami kehendak hasil pembelajaran dari guru kerana pentaksiran lebih
konsisten dan telus.
II. PENTAKSIRAN FORMATIF
Semasa dan sepanjang
proses p&p menggunakan pelbagai kaedah, alat, teknik dan sumber yang ada dalam mengelola, merekod, menterjemah dan
melapor maklumat. Membuat pertimbangan menggunakan pelbagai maklumat dan
membuat penilaian (bertulis atau verbal) bagaimana memperbaiki dan meningkatkan
pembelajaran murid. Contohnya ujian mingguan atau kuiz.
Tujuan:
· Mengesan penguasaan
dan kemajuan murid untuk membaiki kelemahan
pengajaran dan pembelajaran dengan
kadar segera.
Aktiviti :
· Menjalankan ujian
formal atau tidak formal semasa sesi pengajaran dan
pembelajaran sama ada dibuat secara individu, kumpulan
atau menyeluruh.
Masa :
· Semasa sesi
pengajaran dilakukan atau setiap hujung bulan.
Bentuk :
· Ujian tidak formal
(pemerhatian dan sesi soal jawab), atau formal (melibatkan
ujian kertas pensel
dalam masa yang singkat).
Sasaran :
· Secara individu,
kumpulan atau kelas.
Liputan :
· Meliputi sesuatu
kemahiran (ujian tidak formal) atau beberapa kemahiran (ujian
formal)
Rekod :
· Tiada (bagi ujian
tidak formal) dan penggunaan senarai semak atau rekod
prestasi (bagi ujian
formal)
Tindakan :
· Memperbaiki
kelemahan dengan kadar segera atau menjalankan aktiviti
pengayaan dan pemulihan
di dalam kelas
III. PENTAKSIRAN SUMATIF
Pentaksiran pada peringkat
merumuskan dengan tujuan untuk mengetahui sejauh mana murid telah belajar dan menguasai apa yang dipelajari. Maklumat
tersebut perlu dinilai dan dilaporkan oleh guru untuk digunakan pula oleh guru lain yang akan
meneruskan pengajaran murid pada tahun berikutnya. Contohnya SPM.
Tujuan :
· Mengesan pencapaian
murid berdasarkan beberapa unit pembelajaran dan
pemeringkatan gred murid di
dalam kelas.
Aktiviti :
· Menjalankan ujian
formal dalam beberapa waktu pelajaran secara kelas atau
tingkatan.
Masa :
· Semasa semester
pertama (pertengahan tahun) dan semester kedua (akhir
tahun).
Bentuk :
· Formal (ujian kertas
pensel atau ujian lisan dalam jangka masa yang ditetapkan mengikut
kesesuaiannya.
Sasaran :
· Secara kelas atau
tingkatan
Liputan :
· Meliputi beberapa
unit pembelajaran atau sesuatu tahap persekolahan
Rekod :
· Penggunaan rekod
profil atau pensijilan.
Tindakan :
· Menempatkan murid
kumpulan atau kelas yang sesuai.
· Merancang dan
mengubah suai pelajaran atau kurikulum.
· Memberi sijil
berdasarkan pencapaian dalam peperiksaan

Comments
Post a Comment